Sort By: Direction:
  • Στα στενά του Νέστου

    Στα στενά του Νέστου

    Eνα Ταξίδι με το Τραίνο... Στην Κοιλάδα του Νέστου

    ΤΙ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ Η ΠΕΡΙΟΧΗ 

    Πρόκειται για την μοναδικής ομορφιάς κοιλάδα που διασχίζει ο ποταμός Νέστος στην πορεία του προς την έξοδό του στο Αιγαίο. Η περιοχή αυτή που αποκαλείται Τέμπη του Νέστου, αλλά και Στενά του Νέστου, ευρίσκεται μεταξύ Σταυρουπόλεως και Τοξοτών.Την οφιοειδή κοίτη του ποταμού με τις δασώδεις όχθες, ακολουθεί η σιδηροδρομική γραμμή στην διαδρομή της από Δράμα προς Ξάνθη, που το διακριτικό της πέρασμα όχι μόνο δεν προσβάλει το τοπίο αλλά δένει αρμονικά με αυτό προσθέτοντας μία ακόμη πινελιά στο πανέμορφο αυτό κάδρο του δημιουργού.

  • Γαλλό-Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι - Γ.Ε.Σ.

    Γαλλό-Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι - Γ.Ε.Σ.

    Μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους και τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, στην Ελληνική επικράτεια περιέρχονται τα τμήματα του δικτύου μέχρι την Αλεξανδρούπολη (Dedeagatch) μήκους 449 χλμ  της J.S.C. και από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Svilegrαnt (Μουσταφά Πασά) μήκους 184 χλμ τηςC.O. Τα τμήματα των πιο πάνω πρώην εταιρικών σιδηροδρόμων, εξαγοράζονται σταδιακά από το Ελληνικό Δημόσιο, από το 1920 μέχρι το1929, εκτός από τη γραμμή Αλεξανδρούπολης- Svilegραnt , η οποία παρέμεινε υπό εταιρικό καθεστώς με το όνομα Γαλλο - Ελληνικοί σιδηρόδρομοι (Γ.Ε.Σ) μέχρι το 1954

  • Στις υπώρειες της Οίτης - Ασωπός

    Στις υπώρειες της Οίτης - Ασωπός

     Το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο διέρχεται από αρκετές περιοχές που μπορούν να χαρακτηριστούν σαν ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους. Μια από αυτές είναι και η κοιλάδα του Ασωπού.Είναι μια περιοχή με έντονα όμορφα φυσικά στοιχεία που δεν την έχει αγγίξει ο «πολιτισμός», αφού δεν την διασχίζει κανένας δρόμος παρά μόνο η σιδηροδρομική γραμμή και τα μονοπάτια της Οίτης και του Καλλίδρομου ανάμεσα στα οποία ευρίσκεται η περίφημη και άγνωστη αυτή κοιλάδα. Οι επιβάτες των τραίνων που διέρχονται από εδώ, απολαμβάνουν έστω και φευγαλέα την όμορφη αγριότητα αλλά και ηρεμία του τοπίου. Οι λιγοστοί επισκέπτες της περιοχής που είναι κυρίως ορειβάτες, έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν ένα μοναδικό περίπατο ανάμεσα από γέφυρες, τούνελ, απόκρημνους βράχους αλλά και ήρεμες πλαγιές με πολύ πράσινο.

  • Ελληνικοί Ηλεκτρικοί Σιδηρόδρομοι - Ε.Η.Σ

    Ελληνικοί Ηλεκτρικοί Σιδηρόδρομοι - Ε.Η.Σ

    Το 1926, τρεις εταιρείες μέσων σταθερής τροχιάς, οι ΣΑΠ, οι Σιδηρόδρομοι Αττικής που εκμεταλλεύονται το «Θηρίο» της Κηφισιάς, δηλαδή τη Γραμμή από την Πλατεία Αττικής μέχρι την Κηφισιά, με διακλάδωση από Ν. Ηράκλειο μέχρι Λαύριο, και οι Τροχιόδρομοι Αθηνών-Πειραιώς, που εκμεταλλεύονται τα τραμ, συνεργάζονται με τον Αγγλικό όμιλο Πάουερ.

  • Το διαμάντι του Πηλίου  Βόλος - Μηλιές

    Το διαμάντι του Πηλίου Βόλος - Μηλιές

    Στις πανέμορφες και ιστορικές πλαγιές του Πηλίου, του οποίου η ιστορία χάνεται μέχρι τα βάθη της Ελληνικής μυθολογίας, τρέχει το τραινάκι. Στα μέρη της ξακουστής «Σχολής των Μηλέων» και την ιδιαίτερη πατρίδα των, Ρήγα Βελεστινλή, Άνθιμου Γαζή, Δανιήλ Φιλιππίδη και πολλών ακόμα προσωπικοτήτων της νεοελληνικής διανόησης, δεν θα μπορούσε να μην υπάρξει και ένας σιδηρόδρομος αυτής της μορφής. Το τραινάκι του Πηλίου. Στην περίοδο της μεγάλης ακμής του Βόλου και του Πηλίου, περί το 1890 με την εντυπωσιακή οικονομική αλλά και πολιτιστική ανάπτυξη ήρθε και ο σιδηρόδρομος που έδωσε τις λύσεις στην συγκοινωνία και τις μεταφορές της όλης περιοχής, ωθώντας την σε πολύ μεγαλύτερα άλματα προόδου.

  • Σιδηρόδρομοι Αθηνών Πειραιώς - Σ.Α.Π

    Σιδηρόδρομοι Αθηνών Πειραιώς - Σ.Α.Π

    Ο ατμοκίνητος σιδηρόδρομος ήταν έτοιμος στις αρχές του 1869 και στις 17 Φεβρουαρίου, η ΣΑΠ προχωρά στο πρώτο δοκιμαστικό δρομολόγιο.

    Στις 27 Φεβρουαρίου 1869, γίνονται τα επίσημα εγκαίνια της σιδηροδρομικής γραμμής Θησείον - Πειραιάς, με επιβάτες στο πρώτο δρομολόγιο τη Βασίλισσα ΄Ολγα, τον Πρωθυπουργό Ζαΐμη, υπουργούς, στρατιωτικούς, διπλωμάτες και άλλους επισήμους. Η πρώτη ατμομηχανή με 6 βαγόνια καλύπτει τη διαδρομή των 8,5 χιλιομέτρων από το Θησείο στον Πειραιά σε 19 περίπου λεπτά. Η λειτουργία του πρώτου ατμοκίνητου σιδηρόδρομου στην Ελλάδα είναι γεγονός.

  • Ο Οδοντωτός  Διακοφτό - Καλάβρυτα

    Ο Οδοντωτός Διακοφτό - Καλάβρυτα

    Από την παραλιακή κωμόπολη του Διακοφτού, που βρίσκεται στη βορειοδυτική Πελοπόννησο, ξεκινάει μία από τις ομορφότερες και πιο περιπετειώδεις διαδρομές με τραίνο στον κόσμο. Ο οδοντωτός σιδηρόδρομος Δ-Κ, ακολουθώντας το Βουραϊκό ποταμό και διασχίζοντας το ομώνυμο φαράγγι, διανύοντας 22,350 χλμ. καταλήγει, μετά από 65 λεπτά, στην πεντάμορφη και συνάμα ιστορική πόλη των Καλαβρύτων, που βρίσκεται σε υψόμετρο 720 μέτρων από την επιφάνεια της θάλασσας. Τα έργα για την κατασκευή του ξεκίνησαν το 1889 και τα εγκαίνια της γραμμής έγιναν το 1896. Από τότε και έως σήμερα, ο οδοντωτός ταξιδεύει καθημερινά και αδιάκοπα, όλες τις εποχές του χρόνου.

  • Εταιρεία των Ανατολικών Σιδηροδρόμων - Companie d’ exploitation des chemins de fer Orientaux C.O.

    Εταιρεία των Ανατολικών Σιδηροδρόμων - Companie d’ exploitation des chemins de fer Orientaux C.O.

    ΔΙΚΤΥΟ: «Εταιρεία των Ανατολικών Σιδηροδρόμων» (Companie d’ exploitation des chemins de fer Orientaux /C.O. ). Γραμμές α) Θεσσαλονίκη – Ειδομένη β) Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο .

    Τεκμηριωτικές - ιδρυτικές παράμετροι δικτύου: Για πρώτη φορά στην ιστορία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ένας Σουλτάνος, ο Αβδούλ Αζίζ, ταξίδευσε, το 1867, εκτός των συνόρων της Αυτοκρατορίας, για να επισκευθεί την Διεθνή Εκθεση του Παρισιού. Με την ευκαιρία αυτή επισκέφθηκε επίσης την Αγγλία, την Γερμανία και την Αυστροουγγαρία. Κατά την παραμονή του στις χώρες αυτές και ιδιαίτερα στην Γαλλία, εντυπωσιάσθηκε από την εκβιομηχάνηση και την ανάπτυξη των χωρών αυτών και αντελήφθη ότι άν η Οθωμανική Αυτοκρατορία δεν εκσυγχρονίζονταν, το μέγεθός της, η στρατιωτική της ισχύ και οι εύφορες πεδιάδες της, δεν αρκούσαν για να την καταστήσουν μεγάλη δύναμη.

  • Σιδηρόδρομοι Ελληνικού Κράτους - Σ.Ε.Κ.

    Σιδηρόδρομοι Ελληνικού Κράτους - Σ.Ε.Κ.

    Από τα μέσα του 1918 υπάρχουν στην Ελλάδα δύο ανεξάρτητες μεταξύ τους σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, του Λαρισαϊκού και της Πελοποννήσου, οι οποίες οδηγούνται στη χρεοκοπία. Η κυβέρνηση Βενιζέλου ιδρύει τον Μάρτιο του 1920 εταιρία, νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου με την επωνυμία "Σιδηρόδρομοι Ελληνικού Κράτους", με στόχο την ενοποίηση και ανασυγκρότηση όλων των σιδηροδρόμων του ελληνικού κράτους. Τελικά η ενοποίηση επετεύχθη μόνο για γραμμές διεθνούς εύρους

  • Σιδηρόδρομοι Πειραιώς Αθηνών Πελοποννήσου» (Σ.Π.Α.Π.)

    Σιδηρόδρομοι Πειραιώς Αθηνών Πελοποννήσου» (Σ.Π.Α.Π.)

    ΔΙΚΤΥΟ: «Σιδηρόδρομοι Πειραιώς Αθηνών Πελοποννήσου» (Σ.Π.Α.Π.) (μετρικού εύρους)

    Τεκμηριωτικές - ιδρυτικές παράμετροι δικτύου:. Δεν είναι τυχαίο ότι μία από τις πρώτες συμβάσεις για την κατασκευή σιδηροδρομικών γραμμών που υπέγραψε ο Χαρίλαος Τρικούπης, όταν ανέλαβε για πρώτη φορά Πρωθυπουργός της Ελλάδος, αφορούσε την κατασκευή του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου.

  • Κυπριακός Κυβερνητικός Σιδηρόδρομος

    Κυπριακός Κυβερνητικός Σιδηρόδρομος

    ΔΙΚΤΥΟ: “CYPRUS GOVERNMENT RAILWAY” ( Κυπριακός Κυβερνητικός Σιδηρόδρομος ) εύρος γραμμής : 2ft, 6 inches

    Τεκμηριωτικές - ιδρυτικές παράμετροι δικτύου: Η κατασκευή ενός λιμανιού και μιάς τουλάχιστον σιδηροδρομικής γραμμής, που από τα βόρειοδυτικά του νησιού θά κατέληγε σ’ αυτό, ήταν απαραίτητα για την ανάπτυξη του εμπορίου και της αγροτικής οικονομίας της Κύπρου, αλλά και την συστηματική εκμετάλλευση των πλουτοπαραγωγικών της πηγών και ιδίως των μεταλλείων και των ορυχείων της.

  • Σιδηρόδρομοι Βορειοδυτικής Ελλάδος - ΣΒΔΕ

    Σιδηρόδρομοι Βορειοδυτικής Ελλάδος - ΣΒΔΕ

    ΔΙΚΤΥΟ: “Σιδηρόδρομος Βορειοδυτικής Ελλάδος» ( Σ.Β.Δ.Ε. ) (Γραμμή πλάτους 1 μ. ).

    Τεκμηριωτικές - ιδρυτικές παράμετροι δικτύου:. Η γραμμή αυτή ήταν απαραίτητη για την διέξοδο προς την θάλασσα των πόλεων του Αγρινίου, του Αιτωλικού και του Μεσσολογγίου, αλλά και για την διάθεση των αγροτικών και άλλων προϊόντων των πλούσιων κάμπων που διασχίζουν ο Αχελώος και ο Ευηνος ποταμός. Ηταν επίσης αναγκαία για την επικοινωνία της περιοχής με την πόλη της Πάτρας και μέσω αυτής με την υπόλοιπη Ελλάδα, αφού το ορεινό ανάγλυφο και ο Κορινθιακός κόλπος καθιστούσαν μη ρεαλιστική πρακτικά την απ’ ευθείας σύνδεση μέσω Αντιρίου και Ρίου.

  • Γραμμή Σαρακλή - Σταυρού

    Γραμμή Σαρακλή - Σταυρού

    ΔΙΚΤΥΟ: « Γραμμή Σαρακλί – Σταυρός» - Εκμετάλλευση Σ.Ε.Κ.

    Τεκμηριωτικές - ιδρυτικές παράμετροι δικτύου: Μετά από την κατάληψη, από Γερμανικά και Βουλγαρικά στρατεύματα εδαφών του τμήματος της Μακεδονίας που, από το 1913, είχε περιληφθεί μέσα στα όρια του Ελληνικού κράτους, παραβιάζοντας, κατ’ αυτόν τον τρόπο,βάναυσα την ουδετερότητα της χώρας, γεγονός που επιβεβαίωνε την άποψη του Ελευθερίου Βενιζέλου, ότι σ’ αυτόν τον απάνθρωπο Παγκόσμιο Πόλεμο, για την ανακατανομή των σφαιρών επιρροής, δεν υπάρχουν περιθώρια για ουδέτερους, αλλά και την κατάρευση της Σερβίας, η “Entente” αποφασίζει να καταλάβει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και να ανοίξει ένα νέο μέτωπο, το Βαλκανικό.

  • Εταιρεία του Ενωτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης – Κωνσταντινούπολης J.S.C.

    Εταιρεία του Ενωτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης – Κωνσταντινούπολης J.S.C.

    ΔΙΚΤΥΟ: «Εταιρεία του Ενωτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης – Κωνσταντινούπολης» (Chemin de fer de la Jonction Salonique – Constantinople) (JSC)

    Τεκμηριωτικές – ιδρυτικές παράμετροι δικτύου: Η εξυπηρέτηση των πολλών και συνεχώς αναπτυσσομένων, στο τέλος του 19ου αιώνα, οικονομικών κέντρων της ενδοχώρας της Ανατολικής Μακεδονίας και της Δυτικής Θράκης (Σέρρες, Δράμα, Ξάνθη, Κομοτηνή, κ.λ.π.), άλλά κυρίως η μεγάλη στρατηγική αξία της γραμμής, ήταν οι λόγοι για τους οποίους προωθήθηκε η κατασκευή της, αλλά και οι λόγοι που την ανέδείξαν στον σπουδαιότερο σιδηροδρομικό άξονα του Ευρωπαϊκού τμήματος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

  • Εταιρία Μεσημβρινών Σιδηροδρόμων Ελλάδος - Ε.Μ.Σ.Ε

    Εταιρία Μεσημβρινών Σιδηροδρόμων Ελλάδος - Ε.Μ.Σ.Ε

    Η «Εταιρία των Μεσημβρι­νών Σιδηροδρόμων της Ελλάδας», αναλαμβάνει το δικαίωμα εκμετάλλευσης της γραμμής Μύλοι – Καλαμάτα.

  • Τoπικοί Σιδηρόδρομοι Μακεδονίας (Τ.Σ.Μ.)

    Τoπικοί Σιδηρόδρομοι Μακεδονίας (Τ.Σ.Μ.)

    ΔΙΚΤΥΟ: “Toπικοί Σιδηρόδρομοι Μακεδονίας» (Τ.Σ.Μ.) γνωστό και ως «Το τραίνο της Καρατζόβας».

    Τεκμηριωτικές - ιδρυτικές παράμετροι δικτύου: Μετά από την κατάληψη, από Γερμανικά και Βουλγαρικά στρατεύματα, εδαφών του τμήματος της Μακεδονίας που, από το 1913, είχε περιληφθεί μέσα στα όρια του Ελληνικού κράτους, παραβιάζοντας, κατ’ αυτόν τον τρόπο,βάναυσα την ουδετερότητα της χώρας, γεγονός που επιβεβαίωνε την άποψη του Ελευθερίου Βενιζέλου, ότι σ’ αυτόν τον απάνθρωπο Παγκόσμιο Πόλεμο, για την ανακατανομή των σφαιρών επιρροής, δεν υπάρχουν περιθώρια για ουδέτερους, αλλά και την κατάρευση της Σερβίας, η “Entente” αποφασίζει να καταλάβει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και να ανοίξει ένα νέο μέτωπο, το Βαλκανικό.

  • Σιδηρόδρομος  Πύργου Κατακόλου - Σ.ΠΥ.Κ.

    Σιδηρόδρομος Πύργου Κατακόλου - Σ.ΠΥ.Κ.

    ΔΙΚΤΥΟ: «Σιδηρόδρομος Πύργου – Κατακώλου» ( Σ.Π.Κ. ) ( γραμμή πλάτους 1μ. ).

    Τεκμηριωτικές - ιδρυτικές παράμετροι δικτύου:. Μετά την δημιουργία του νέου Ελληνικού κράτους, η πόλη του Πύργου της Ηλείας παρουσιάζει μεγάλη εμπορική κα;ι βιομηχανική ανάπτυξη, λόγω του πλούσιου κάμπου που την περιβάλλει, ιδιαίτερα μετά την ανάπτυξη της σταφιδοκαλλιέργειας, παράλληλα δε το λιμάνι του Κατακώλου, φυσικό επίνειο του Πύργου, αναπτύσεται σε εξαγωγικό λιμένα αυτών των αγροτικών προϊόντων και κυρίως της σταφίδας.

  • Σιδηρόδρομοι Θεσσαλίας (ΣΘ)

    Σιδηρόδρομοι Θεσσαλίας (ΣΘ)

    ΔΙΚΤΥΟ: “Σιδηρόδρομοι Θεσσαλίας» (ΣΘ) (γραμμή μετρικού πλάτους)

    Τεκμηριωτικές - ιδρυτικές παράμετροι δικτύου:. Η ένωση της Θεσσαλίας με το «Βασίλειον της Ελλάδος» το 1881 προκάλεσε συναισθήματα ευφορίας, τόσο στον Ελληνικό λαό, όσο και στην ηγεσία του. Οι λόγοι ήταν προφανείς. Είχαν προηγηθεί τρία χρόνια διπλωματικού μαραθώνιου, κόντρα στις κωλυσιεργίες της Οθωμανικής κυβερνήσεως, που απέβλεπαν στην μη εφαρμογή τελικά της αποφάσεως του «Συνεδρίου του Βερολίνου» του 1878, με την οποία εκχωρούνταν στην Ελλάδα η Θεσσαλία και η περιοχή της Αρτας.

  • Εταιρεία των Ελληνικών Σιδηροδρόμων - Π.Δ.Σ

    Εταιρεία των Ελληνικών Σιδηροδρόμων - Π.Δ.Σ

    ΔΙΚΤΥΟ: «Εταιρεία των Ελληνικών Σιδηροδρόμων» ,η «Σιδηρόδρομος Πειραιώς – Δεμερλή – Συνόρων» γνωστός και ως «Λαρισαϊκός».

    Τεκμηριωτικές - ιδρυτικές παράμετροι δικτύου:. Η κυριότερη γραμμή που προέβλεπε ο προγραμματισμός του Χ. Τρικούπη ήταν η γραμμή που θα συνέδεε τον Πειραιά και την Αθήνα με την Λαμία, την Λάρισα και τα σύνορα της εποχής, λίγο μετά τα Τέμπη. Πέραν της οικονομικής ανάπτυξης των περιοχών από τις οποίες θα διέρχονταν, η γραμμή αυτή είχε μεγάλη σημασία για την χώρα για δύο ακόμη λόγους.

  • Σιδηροδρόμοι Αττικής (ΣΑ)

    Σιδηροδρόμοι Αττικής (ΣΑ)

    ΔΙΚΤΥΟ: «Εταιρεία των Σιδηροδρόμων Αττικής» ( Σ.Α. ) (γραμμή μετρικού πλάτους) .

    Τεκμηριωτικές - ιδρυτικές παράμετροι δικτύου:.Από τα μέσα του 19ου αιώνα και ιδιαίτερα μετά το 1870, η ανάπτυξη της Πρωτεύουσας του νέου Ελληνικού κράτους επιταχύνεται, συγχρόνως δε αυξάνεται και η ζήτηση μεταφορικού έργου από και πρός την περιφέρειά της.

  • Ηλεκτρική Εταιρεία Μεταφορών - H.E.M.

    Ηλεκτρική Εταιρεία Μεταφορών - H.E.M.

    Τον Απρίλιο του 1926, συστήθηκε η Ηλεκτρική Εταιρεία Μεταφορών (ΗΕΜ), που ανέλαβε το περίπλοκο εγχείρημα της συγκοινωνίας τόσο με τροχιοδρόμους όσο και με λεωφορεία. Μέσα στο 1926 λειτουργούσε ήδη η τροχιοδρομική υπηρεσία της και από το 1929 εγκαινίασε τις διαδρομές με λεωφορεία.